Een van de grootste uitdagingen van podcasting is het plan. Je hebt wel ideeën, maar hoe maak je dit nou concreet? Hoe weet je wat je wel en niet moet doen?
Veel voorkomende vragen wanneer je jouw podcast begint:
  • Hoe vaak moet ik podcasten?
  • Hoe lang duurt mijn podcast aflevering?
  • Praat ik alleen of nodig ik gasten uit?
  • Waar moet ik over praten?

In dit artikel help ik je antwoord vinden op deze vragen en hoe je jouw podcast strategie eenvoudig kunt opzetten in één dag.

Why, how, what

De kern van je podcast moet antwoord kunnen geven op deze 3 vragen:

  • Waarom bestaat mijn podcast?
  • Hoe ga ik mijn podcast show inrichten?
  • Wat bespreek ik en met wie doe ik dat?

Je kent waarschijnlijk de golden circle van Simon Sinek al. Zo niet, raad ik je aan die even te kijken. Bekijk hier de video van Simon Sinek en de Golden Circle:

Why: Jouw podcast propositie

Een beetje gek, maar ik raad je aan niet bij je doelgroep te beginnen, maar juist bij jezelf. Als host van de podcast moet jij een bepaalde waarde gaan leveren. Dit geldt ook voor zakelijke podcasts. Een podcast is persoonlijk, net als veel TV programma’s. De meeste TV programma’s zijn toch niet meer zo interessant wanneer je de host verwijderd.
En dan de hamvraag; Waarom gaan mensen naar jouw podcast luisteren? Wat heb jij als host te bieden? Kennis? Inspiratie? Amusement? Een combinatie van deze zaken? Kies in ieder geval iets wat dichtbij jezelf staat. Dit zal jouw podcast gegarandeerd beter maken. Heb je helemaal niks met marketing, ga dan geen podcast over marketing maken! Kijk eerst wat jij wilt vertellen en koppel hier de juiste doelgroepen aan. Hoe je dit kunt doen is door op te schrijven wat jij bent en voor wie jouw podcast welke waarde moet toevoegen.
Bijvoorbeeld;
  • Ik ben marketingmanager en ik wil andere marketingmanagers inspireren door toffe marketingcases en -verhalen te delen
  • Ik ben designer en ik wil andere designers up-to-date houden over de nieuwste trends & tools in de designwereld
  • Ik ben budgetcoach en ik wil jongeren tussen 15 en 20 jaar informeren over geld en investeren
  • Ik ben psycholoog en ik wil inhoudelijke verhalen en casussen delen met zorgprofessionals in de mentale zorg
  • Ik ben gamer en ik wil andere gamers inzichten bieden over de nieuwste games en console ontwikkelingen
Door deze formuleringen krijg je scherp wie je bent, voor wie jouw podcast is en wat je ermee wilt bereiken.

Podcast doelgroep:

Nu je scherp hebt waarom je gaat podcasten, weet je eigenlijk al ook grotendeels wie je doelgroep is. Het is goed om zoveel mogelijk in de huid van je luisteraar te gaan kruipen. Schrijf dus op wat je van de doelgroep weet. Waar liggen hun interesses? Wat houdt ze bezig omtrent jouw podcast onderwerpen? Waar zoeken ze naar informatie? Het beste is om een persona te maken van jouw doelgroep. Wil je aan de slag met het maken van een persona? Onze digital agency Elephant heeft een uitgebreide whitepaper over persona’s maken geschreven die je gratis kunt downloaden.

How; Hoe richt ik mijn podcast in?

Hierin wil je voor jezelf een podcast format opstellen. Dat doe je door de volgende onderdelen te bepalen:
  • Hoe lang zijn mijn afleveringen?
  • Praat ik alleen of met gasten?
  • Hoe vaak breng ik een nieuwe aflevering uit?

Dit is dus een zeer praktische invulling. Wees ervan bewust dat dit vooral bij jou moet passen. Het moet haalbaar voor jou zijn. Dat gezegd hebbende,

Hoe lang is een podcast aflevering?

Dit hangt enorm samen met de onderwerpen die je naar voren laat komen. Ga je luchtige tips geven over bijvoorbeeld sales? Dan kan jouw podcast aflevering 5 tot 10 minuten zijn. Ga je juist ervaringen delen in gesprek met anderen? Dan ga je al snel naar 30 minuten of langer. Om te bepalen hoe lang jouw afleveringen moeten zijn, moet je dus goed kijken naar je onderwerpen. Neem dit overigens niet te nauw. Noteer voor jezelf of het korte afleveringen zijn (5-10 min), langere afleveringen (20-40 minuten) of zeer lange afleveringen (45+ minuten).

Podcasts worden vaak beluisterd bij een activiteit. Bijvoorbeeld onderweg naar werk, tijdens het hardlopen of koken. Dit zijn activiteiten die doorgaans 20 tot 40 minuten duren. Vanuit dat oogpunt is het raadzaam om je podcast niet langer te maken dan 40 minuten. Zo kunnen je luisteraars iedere aflevering luisteren bij hun activiteit, waarbij ze een podcast op de achtergrond aanzetten.

Podcast alleen of podcast met gasten?

Een podcast met gasten is natuurlijk logischer, maar ook veel moeilijker. Het is best intensief om voor iedere aflevering een gast te regelen en ervoor te zorgen dat deze gast ook echt op komt dagen. Dit maakt het managen van je podcast dus wel ingewikkelder. Het voordeel met gasten is natuurlijk dat jouw gast de podcast ook zal gaan promoten in zijn of haar netwerk. Hierdoor kun  je sneller een groter bereik creëeren. Een podcast alleen opnemen is zeker mogelijk, maar je zult het dan wat korter per aflevering moeten houden en je onderwerpen dus ook wat oppervlakkiger moeten maken. Het voordeel hiervan is dat je veel makkelijker  afleveringen kunt opnemen en dus ook meer kunt uitbrengen.

Hoe vaak podcasten?

Hoe vaker je nieuwe afleveringen hebt, des te sneller jouw podcast zal groeien. Dit heeft o.a. te maken met de algoritmes van bijvoorbeeld Spotify en Apple Podcasts. De meest recente podcast afleveringen komen bij gebruikers altijd bovenaan het lijstje te staan. Wanneer je écht wilt gaan werken aan het laten groeien van je podcast, is het frequenter uitbrengen van je afleveringen dus een goede tactiek. Vaker podcasten gaat niet goed samen met gasten. Het is gewoon enorm moeilijk om én vaak een aflevering uit te brengen én bij iedere aflevering een nieuwe gast te hebben.

What: jouw eerste 25 afleveringen

Waarschijnlijk de grootste fout die ik zelf maakte; Niet goed genoeg nadenken over mijn eerste 25 afleveringen. Ga niet direct de executie in, maar kijk eerst waar je allemaal over kunt gaan praten. Hiervoor kun je het beste in gesprek gaan met jouw doelgroep. Plan met een aantal mensen uit je netwerk een korte interview en vraag ze wat zij binnen het thema van jouw podcast willen weten.
Gaat jouw podcast over marketing en richt jij je op marketingmanagers? Ga het gesprek met marketingmanagers aan. Vraag ze wat hun uitdagingen zijn, wat voor boeken ze lezen, hoe ze zich ontwikkelen in hun vakgebied, wie ze volgen, naar welke events ze gaan, etc. Vanuit deze informatie kun je namelijk een enorme waslijst creëren aan podcast onderwerpen. Doe dat zonder ze verder al te diep uit te werken. Maak een lijst van minimaal 10 onderwerpen waar je een aflevering over zou kunnen maken.

Conclusie

Een podcast maken is zeker de moeite waard. Zorg dat je goed begrijpt waar je aan begint en stel je verwachtingen goed bij. Ontwikkel een hands-on strategie waar je makkelijk mee kunt starten. Doe vooraf onderzoek naar je luisteraars en wat ze zouden willen horen. Ontdek waar jouw kracht ligt en koppel dit aan aantrekkelijke onderwerpen voor jouw luisteraars. Bedenk minstens 25 onderwerpen zodat je een lange tijd vooruit kunt wanneer je gaat starten aan je productie.
Dit artikel zal ik binnenkort uitbreiden met een verdiepingsslag op de podcast productie, podcast promotie en podcast groei.