Het Shoe dog boek vertelt het verhaal van Phil Knight, oprichter van Nike, en hoe hij Nike heeft gebracht tot het bedrijf dat het nu is. Het is een persoonlijk verhaal, geschreven vanuit het perspectief van de oprichter zelf. Het is vooral een verhaal. Het boek gaat niet in op specifieke tactieken, theorieën of strategieën. Wanneer je benieuwd bent naar het leven van de man achter Nike tijdens zijn eerste jaren tot aan het punt dat hij aftreed, is dit een geweldig boek om te lezen.

Shoe dog boek kopen

Als hardcover op Bol.com voor 24,99 (Affiliate link)

Shoe dog key takeaways

Een aantal leuke inzichten die ik heb gekregen bij het lezen van Shoe Dog;

• Nike begon niet als Nike; Het bedrijf dat Phil Knight oprichtte in 1962 heette Blue Ribbon Sports. Blue Ribbon Sports was een importeur van een hardloopschoen ontwikkeld door een Japanse fabrikant. Phil Knight begon dus niet met het bedrijf Nike en maakte ook niet eigen schoenen.
  • Op het randje; Het bedrijf van Phil Knight heeft enorm lang op het randje geleefd. Ze hadden weinig geld en moesten iedere keer de producten inkopen, zorgen dat het op tijd verkocht werd, zodat ze weer op tijd konden inkopen volgens de contracten met de fabrieken. De kracht van Phil Knight hierin lag echt in sales. Hij en zijn team wisten altijd alles op tijd te verkopen. Dit boek vertelt redelijk in detail hoe Phil en zijn team steeds op het randje balanceerden.
  • De kracht van het team; Phil had een team om zich heen dat enorm gedreven was. Het waren mensen die het niet deden voor het geld, maar voor de drive voor succes. Ze gingen tot het uiterste en waren vooral resultaat gedreven.
  • Last minute naam; Op het punt dat ze besloten het bedrijf een andere naam te geven en zelf schoenen te gaan produceren, worstelden ze enorm met de nieuwe naam. Nike was een last-minute optie aangedragen door iemand die niet in het management zat. Letterlijk in de laatste minuut dat de naam geregistreerd diende te worden, besloot Phil om het maar Nike te noemen.
  • Influencer marketing; Influencer marketing lijkt natuurlijk iets wat sinds Social Media groot is geworden. Nike deed dit al vanaf het begin (jaren 80 en 90) met grote sporters. Andere merken zoals Adidas deden dit ook. Influencer marketing is helemaal niet zo nieuw, maar is door Social Media gewoon een beetje veranderd.

Voor wie:
Geweldig boek voor ondernemers en sportliefhebbers. Dit boek heeft verborgen lessen als je het goed leest, maar is bovenal vooral een mooi verhaal.

Wanneer lezen: