Waar kopen:

Als hardcover op Bol.com voor 21,89 (Affiliate link)

In een notendop:

Creativity inc. is geschreven door Ed Catmull, mede-oprichter van Pixar. Het vertelt het verhaal van de oprichting en ontwikkeling van Pixar vanuit de ogen van Ed Catmull. Ed vertelt in het boek uitvoerig over waarom hij denkt dat Pixar zo succesvol heeft kunnen worden. Ook gaat Ed uitgebreid in op creativiteit en de manier waarop creativiteit een rol speelt in succes. Het boek is dus verhalend geschreven, waarin constant de link wordt gelegd naar hoe je creativiteit en winstgevendheid met elkaar kunt combineren voor maximale successen.

Key takeaways:

  • Houding & mindset boven skillset; Ed vertelt uitgebreid over hoe belangrijk je mindset is bij het aangaan van bepaalde uitdagingen. Om creativiteit te bevorderen is het extreem belangrijk om een open geest te hebben en meerdere standpunten durven te bekijken. Dit vergt veel lef en geduld.
  • Grote rol voor Steve Jobs; Steve Jobs was uiteindelijk een grote investeerder van Pixar en had hier dus ook een groot belang in. Ed Catmull vertelt uitgebreid over zijn relatie met Steve Jobs en hoe het was om met Steve samen te werken.
  • Notes day; Hoe bevorder je dat iedereen binnen je organisatie de ruimte krijgt om verbeteringen aan te dragen? Bij Pixar organiseerden ze de notes day. Waar alle medewerkers met elkaar in verschillende vormen konden overleggen over de issues van het bedrijf en hier oplossingen voor aan konden dragen.
  • Falen omarmen; Iets wat mij persoonlijk inspireerde in dit boek is dat Ed Catmull een andere manier op falen heeft. Bij Pixar wordt falen niet ontweken. Ed gelooft erin dat falen onderdeel is van het leerproces en dat je op deze manier juist op hele nieuwe ideeën kunt komen.
  • Teams boven ideeën; Een goed idee met een matig team is een matige uitwerking. Een matig idee met een goed team zal niet tot leven komen, of zal worden aangepast naar iets beters. Ed Catmull focuste zich enorm veel op goede mensen en niet zozeer op goede ideeën.

Voor wie:

Dit boek is interessant voor managers en ondernemers waar creativiteit een belangrijke rol speelt.

Wanneer lezen:

Leest prima weg in de avond of in het weekend.