Dus je hebt al een tijdje een eigen podcast. En je bent manieren aan het zoeken om je podcast te laten groeien. In dit artikel deel ik een aantal manieren om jouw podcast sneller te laten groeien. Inmiddels heb ik zelf 2 jaar een eigen podcast en heb ik allerlei manieren geprobeerd om te groeien. Ik som de belangrijkste manieren voor je op.

Podcast downloads vs. luisteraars

Wanneer je kijkt naar groei, kijk je natuurlijk naar statistieken. Podcasting is nog niet zo heel erg ver met de mogelijkheden hierin. Het belangrijkste wat gemeten wordt zijn downloads per episode. Een download is niets meer dan wanneer iemand op PLAY klikt bij een aflevering. Op het moment van deze klik, wordt de podcast dus gedownload. Een download is echter nog geen luisteraar. Iemand kan natuurlijk nog op heel veel momenten afhaken. Staar je dus niet blind op de downloads, maar gebruik dit simpelweg als indicator voor je groei.

1. Zie jouw podcast als een eigen merk

Start je een podcast vanuit je bedrijf? Ga dan bewust om met de naamgeving en uitstraling van je podcast. Het werkt – in mijn optiek – beter om je podcast toch een eigen naam te geven, met een eigen huisstijl. Hiermee kun je veel gerichter communiceren waar de podcast over gaat en waarom mensen moeten luisteren. Doe je dit vanuit de naam van je bedrijf, zal je podcast verdwijnen tussen de andere communicatie-uitingen van je bedrijf. Het wordt zo op de lange termijn moeilijk om je podcast consistent en onafhankelijk te positioneren richting je publiek. Zie het echt als een radio-show waarin jij de host bent. Geef je show dus een passende naam en positioneer het als een losstaand merk.

2. Wees consistent

Een radioshow heeft altijd een vast moment waarin je een nieuwe aflevering kunt verwachten. Zorg er dus voor dat je consistentie opbouwt. Onze podcast komt bijvoorbeeld iedere vrijdag ochtend uit met een nieuwe aflevering. Wanneer je dit voor een jaar volhoudt, weten je luisteraars heel duidelijk wat ze kunnen verwachten. En de echte trouwe luisteraar zal vanzelf vrijdag ochtend op zoek gaan naar de nieuwe aflevering.

Bekijk hieronder het effect van inconsistent podcasten

Podcast statistieken

3. Podcast directories & episode transcript

Dit is natuurlijk een inkoppertje. Zorg ervoor dat je op Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, etc te vinden bent! Hiervoor heb je een goede podcast host nodig. Wij gebruiken hiervoor BuzzSprout. BuzzSprout is een podcast hosting service en zorgt ervoor dat iedere aflevering die je uploadt automatisch terecht komt in alle directories die jij wilt. Daarnaast kun je per aflevering een transcript uploaden. Dit is een bestand waarin het gesprek tekstueel staat vastgelegd en wordt gebruikt zodat directories beter begrijpen waar een aflevering over gaat. Dit heeft veel voordelen voor de vindbaarheid van jouw afleveringen. Een transcript is in principe niet zichtbaar voor luisteraars.

4. Gebruik e-mail

Wederom een inkoppertje, maar wel iets wat enorm wordt onderschat. Met een podcast nieuwsbrief, zorg je écht voor meer downloads per aflevering. Geef je luisteraars de mogelijkheid zich aan te melden en mail bij iedere aflevering een nieuwsbrief update. Door dit consistent te doen, zul je zien dat je nieuwsbrief lijst ook verder zal groeien. Het hebben van zo een nieuwsbrief lijst is enorm veel waard. Je hebt hiermee het belangrijkste contactmogelijkheid van jouw doelgroep namelijk in bezit!

5. Gebruik social media

Wij verspreiden iedere aflevering via LinkedIn en Instagram. Dit doen we door een ‘sneak preview’ uit de aflevering te laten zien met een video snippet. Hiermee kun je een uitspraak naar voren laten komen om nieuwsgierigheid op te wekken. En het is gelijk een leuke stuk content voor op je social media kanalen. Dit zorgt voor bewustwording onder je social media volgers dat je dus ook een podcast hebt.

Voorbeeld van een video snippet uit onze podcast:

 

6. Nodig gasten uit in je podcast

Het gesprek aangaan met gasten is een zeer sterke manier om meer luisteraars te trekken. Je kunt voor deze aflevering namelijk het netwerk van je gast in gaan zetten. Jouw gast is namelijk trots dat hij zijn verhaal heeft mogen doen en wilt dit graag delen met zijn netwerk. Wanneer je dus een sneak peek video maakt, geef dit dan ook aan jouw gast en vraag hem of haar om dit op zijn/haar kanalen te delen. Je bereikt hiermee weer een volledig nieuwe groep potentiële luisteraars!

7. Podcast SEO

SEO is al lang niet meer alleen gericht op websites. Je ziet bijvoorbeeld ook steeds meer andere type resultaten in Google verschijnen wanneer je zoekt. Je kunt er  dus  ook voor zorgen dat jouw podcast afleveringen beter vindbaar worden. Niet alleen in Google, maar ook in iedere directory. Dit doe je door een goede en uitgebreide omschrijving van je afleveringen toe te voegen. Daarnaast is het goed om een eigen podcast website op te zetten en voor iedere aflevering een apart artikel aan te maken. Hierin embed je jouw aflevering maar schrijf je het ook als blog artikel uit (of je besteed dit uit bij een copywriter).

Wanneer je dit consistent doet, kun je na een tijdje ook echt gericht per aflevering gaan kijken hoe je deze beter vindbaar kunt gaan maken.

8. Deel afleveringen voor een meeting

Heb je een verkoopgesprek? Een sollicitatiegesprek? Een presentatie? Kijk dan of je – gerelateerd aan jouw meeting of presentatie – ook een podcast aflevering hebt die je vooraf of achteraf kunt delen. Ik heb bijvoorbeeld regelmatig gesprekken met klanten over podcast mogelijkheden. Hier heb ik dan ook  een aflevering voor opgenomen. Voordat ik dit gesprek inga, stuur ik regelmatig deze aflevering door via e-mail of WhatsApp. Op deze manier zul je niet enorm hard groeien, maar dit is wel een enorme verrijking op je gesprekken, meetings en presentaties.

Dat waren de belangrijkste manieren om te groeien met je podcast. Heb je zelf andere ervaringen of manieren? Laat het me uiteraard even weten :).