Wat kost het nou om een app te laten ontwikkelen? En hoe kan het dan het ene bureau 5.000 vraagt en een ander bureau 100.000?
Je hebt een goed idee voor een app of een andere type digitale oplossing. Of je wilt een app voor je eigen bedrijf opzetten en bent benieuwd wat dit zal gaan kosten. Vanuit Elephant maken we geen mobiele apps, maar zijn we al 10 jaar bezig met het maken van digitale producten.
Een van de veel voorkomende vragen die ik van andere ondernemers krijg, gaat ongeveer als volgt:
‘Hoe kan het dat een bureau 5.000 rekent en een ander bureau aangeeft 50.000 tot 100.000 nodig te hebben?‘
Veel voorkomende vraag tijdens mijn gesprekken over apps
In dit artikel geef ik mijn visie over hoe je zou moeten denken bij investeringen in apps of andere digitale producten. En geef ik je inzicht in het verschil tussen een app van 5.000 en 100.000.
Heb je nog nooit eerder een app laten maken, of gewerkt aan een andere vorm van digitale producten? Lees dan mijn artikel over wat een digitaal product eigenlijk inhoudt. |
Denk niet vanuit app ontwikkel kosten, maar bouw een businesscase
Het is vrij logisch dat je als ondernemer – of überhaupt als persoon – denkt vanuit het idee ‘wat gaat dit mij kosten’? Deze denkwijze is echter volledig verkeerd. Het gaat er natuurlijk om wat je verwacht dat het gaat opleveren en wat jij het vooral waard vindt. Wil je meer omzet maken? Of juist hogere tevredenheid van klanten of medewerkers? Of kosten besparen door bepaalde taken van medewerkers te automatiseren? Dat zijn zaken die iets opleveren. En daar kun je een waarde tegenover zetten.
Het financiële plaatje is zeker één van de belangrijkste aspecten om over na te denken. Alleen wanneer je begint met een denkwijze vanuit kostenposten, bouw je niet concreet aan een businesscase.
De vragen die je jezelf zou moeten stellen zijn bijvoorbeeld:
- Wat gaat het de organisatie / afdeling concreet opleveren?
- Welke andere kansen zien we als we deze route inslaan?
- Wat hebben we – naast development – nodig om dit succesvol te implementeren?
- Hebben we hiervan een deel of alle expertise voor in huis?
- Wat gebeurt er nadat de app wordt gelanceerd met onderhoud en doorontwikkeling?
- Welke financiële investering moeten we voor het eerste jaar reserveren?
- En hoe zit het met jaar 2 en 3?
- Zijn deze investeringen realistisch en haalbaar voor ons?
Vergeet je app, denk vanuit doelen
Een app is een middel en geen doel. Ik sta versteld hoe sommige ondernemers, bedrijven of afdelingen denken dat een app iets hips is waarmee ze kunnen aantonen dat ze graag vooruit willen in deze tijd. Of waarmee ze denken ‘het verschil’ te maken. Nogmaals; een app is een middel en geen doel. Weet in eerste instantie welke problemen of uitdagingen je wilt oplossen. Kijk erna of je daar écht een app voor nodig hebt. Er zijn inmiddels miljoenen apps en tools om problemen op te lossen. Vrijwel ieder idee is al een keer uitgewerkt.
Kijk kritisch wat je wilt bereiken en wat de succescriteria zijn waarmee je dit kunt meten. Zoek daarna pas naar mogelijke tactieken om dit te bereiken. Een app is slechts één tactiek. En eerlijk gezegd is dit meestal niet de makkelijkste tactiek.
Het bereiken van een doel, kun je dus opsplitsen in verschillende kleinere doelen (ofwel ‘targets’). Om deze targets te behalen dien je verschillende activiteiten te bedenken, te plannen, uit te voeren en ideaal gezien te evalueren. Deze activiteiten kosten geld.
Hoe ambitieuzer jouw doel en hoe korter het termijn waarin je dit wilt bereiken, hoe intensiever de activiteiten zullen zijn. Hoe intensiever de activiteiten zijn, des te meer tijd er voor nodig is dit goed uit te voeren. Des te meer tijd er nodig is om iets uit te voeren, des te hoger de kosten zullen zijn.
Good, fast, cheap principe
Je hebt het bovenstaande plaatje misschien al een keer online gezien. Het is een simpele manier om aan te geven dat je het proces op verschillende manieren kunt benaderen, namelijk;
- optie #1: bouw het goed en snel, maar dat zal niet goedkoop zijn
- optie #2: bouw het goed en goedkoop, maar dat zal niet snel zijn
- optie #3: bouw het snel en goedkoop, maar dat zal niet goed zijn
- optie #4: bouw het snel, goed en goedkoop. Dit bestaat natuurlijk niet
Wat ik met het bovenstaande probeer te zeggen, is dat je jouw doel verder moet ontleden naar wat er echt nodig is om dit te behalen. En vanuit dat perspectief, kun je er ook een begroting op maken die beter onderbouwd is. Dan ben je bezig met financieel plannen. En dit is veel beter dan de denkwijze vanuit één kostenpost. Simpel gezegd heb je een proces nodig om jouw doelen te behalen en een proces is een terugkerende stroom aan kosten. Voordat je het proces inzet, moet je dus overwegen welk bedrag je ervoor over hebt. En hou er rekening mee dat een proces vaak geen definitief einde heeft.
Wat het kost om een app te laten ontwikkelen, hangt dus enorm af van jouw ambities en het benodigde proces. En afhankelijk van jouw doel, kan dit proces simpel en makkelijk zijn, of heel complex, uitgebreid en risicovol.
Benodigdheden voor een stabiele en bruikbare app:
Om de kostenstructuur van een app te begrijpen, schets ik de belangrijkste onderdelen die je nodig hebt om een app van de grond te krijgen. Al deze onderdelen hebben expertises en werkzaamheden nodig en kosten geld.
User experience onderdelen: Zonder gebruikers geen app. Maar wie zijn precies de gebruikers? Wat willen zij in de app doen? Willen ze überhaupt nog een app op hun telefoon? Het is essentieel dat je dit goed begrijpt. Hiervoor dien je periodiek in gesprek te gaan met gebruikers en duidelijke analyses op te stellen. De app moet voor deze groep mensen dus prettig in gebruik zijn. Denk hierbij aan zaken zoals uitstraling, maar uiteraard ook de flow, interactie en bijvoorbeeld de teksten.Benodigde werkzaamheden bevatten o.a.; * terugkerende research, * uitschrijven en bijwerken van architectuur, * maken van designs en prototypes, * uitvoeren van tests, contact onderhouden met development. |
Database architectuur en logica: Dit omvat alle technische functionaliteiten. Denk hierbij aan een login mogelijkheid, het aanpassen van jouw accountgegevens, het beheren van gebruikers en alle overige nodige functies van de app. Dit dient binnen een bepaalde architectuur te werken en hier heb je vaak een developer of een development-team voor nodig.Benodigde werkzaamheden bevatten o.a.; * Uitschrijven en implementeren van architectuur, * Beheren (up-to-date houden) van de architectuur, * Monitoren van processen en fouten herstellen, * Verbeteringen doorvoeren n.a.v. input vanuit de gebruikers. |
Hosting & licenties: Een vaak vergeten post. Hoe meer data er gebruikt wordt, des te meer de server belast zal gaan worden. Om alles snel en soepel te laten werken, dient dit ten alle tijden goed ingericht te zijn. Daarnaast zul je in vrijwel alle gevallen gebruik maken van andere services die aan je app gekoppeld worden. Denk bijvoorbeeld aan Google Maps API, een CRM, maar ook development-tools die bepaalde processen automatiseren op de achtergrond. Dit zijn allemaal terugkerende kosten die meegroeien naarmate je app meer gebruikt wordt. |
Design, front-end en interactie Een van de grote misvattingen bij digitale producten is dat men denkt dat design een eenmalig traject is. Dit is echt niet het geval. Naarmate je meer input ontvangt van je gebruikers, zul je het design moeten bijwerken zodat het beter voldoet aan de verwachtingen. Daarnaast zul je ook interacties of complete functionaliteiten kritisch moeten herzien. Dit zijn allemaal zaken die je pas kunt doen nadat je de app gelanceerd hebt en daadwerkelijke input van échte gebruikers hebt.Benodigde werkzaamheden bevatten o.a.; * Alles wat vermeld staat onder ‘user experience’, * Het designen of re-designen van verschillende onderdelen, * Het implementeren van het dessign in de front-end, |
Software updates & upgrades: Naast het bijwerken van je database architectuur, dient je app ook regelmatig geüpdate te worden naar de nieuwste versies van de software waarop het draait (bijvoorbeeld iOS, Android of andere type platformen). In sommige gevallen is dit relatief eenvoudig, maar in andere gevallen zijn het flinke updates die veel impact kunnen hebben op de werking van je app. |
Wat zijn de ontwikkelingskosten van een app dan?
Hopelijk is het inmiddels duidelijk dat er aardig wat komt kijken bij het maken van een app (of andere digitale toepassing). Je hebt verschillende disciplines nodig, waarbij je ook een heleboel dient te coördineren.
Maatwerk vs. standaard oplossingen
Een groot verschil in prijs bij het laten maken van apps of andere digitale producten ligt in het feit of iets volledig op maat gemaakt dient te worden. Wanneer je iets helemaal unieks wilt opzetten, betekent ook dat je een eigen product in beheer neemt. Alles wat een designer, developer, projectmanager, consultant etc doet, doen ze volledig in dienst van jouw app of digitaal product. Dit is natuurlijk vele malen duurder dan wanneer deze zelfde specialisten werken aan een product die ze over meerdere klanten kunnen delen. Dit is dan ook de belangrijkste reden waarom sommige bureaus 5.000 rekenen voor een app en anderen 100.000. De app van 5.000 is voor het grootste gedeelte al ontwikkelt en krijgt meestal alleen jouw ‘sausje’ eroverheen.
Om je iets meer context te geven over deze prijsverschillen, schets ik 3 verschillende categorieën. Voor het gemak gaan we ervan uit dat je een bureau in zult moeten schakelen. In deze categorieën houd ik als voorbeeld een uurtarief van 100,00 aan. |
Categorie 1: Een app voor enkele duizenden euro’s
Dat betekent dat we enkele tientallen uren tot ons beschikking krijgen om een app te ontwikkelen. Hiervoor kun je eigenlijk vrijwel niks customs laten maken. Er is onvoldoende tijd om genoeg research te doen en onvoldoende tijd om een gedegen architectuur uit te denken en op te zetten. Met deze categorie ben je echt alleen nog gebonden aan ‘kant-en-klare’ oplossingen waar je nog een bepaald thema overheen kunt zetten. Zo kan de app nog wel de uitstraling van jouw bedrijf meekrijgen.
Verder moet je ook rekening houden met onderhoud en optimalisatie. Voor dit soort type apps is er eigenlijk geen ruimte voor optimalisatie. Je zult dus alleen nog onderhoud krijgen.
Dit soort type apps zijn eigenlijk alleen geschikt in situaties wanneer je als bedrijf nog totaal geen ervaring hebt met het digitale spectrum, je geen duidelijke business case hebt en wanneer je te maken hebt met een zeer geringe ‘userbase’ (dat zijn de gebruikers die jouw app zullen downloaden en gebruiken).
Categorie 2: Een app voor enkele tienduizenden euro’s
In dit scenario hebben we enkele honderden uren tot ons beschikking. Met 100 uur kun je eerlijk gezegd net niet genoeg. Het goed in kaart brengen van je gebruikers kost namelijk redelijk wat tijd. Vervolgens dient er ook een functioneel ontwerp geschreven te worden (wat moet de app precies kunnen). Dit moet idealiter ook getest worden. Dat betekent dat je eerst een prototype laat ontwerpen en dit bij de gebruikers gaat valideren. Erna komen waarschijnlijk nog wat aanpassingen aan het functioneel ontwerp en kunnen we starten aan het echte design. Tegelijkertijd wordt de architectuur opgezet en kan de implementatie van de app beginnen. Voor een dergelijke aanpak ga je al gauw naar de de categorie van 500 uur. Je kunt natuurlijk het hele onderzoeksgedeelte overslaan en direct naar het design en implementatie gaan. Je app is hiermee dus niet getest bij de eindgebruiker. In deze categorie heb je dus wel de ruimte voor een eigen ontwerp en implementatie, maar geen ruimte voor een gedegen strategie.
Houd er verder rekening mee dat je hier wél te maken krijgt met wat zwaardere onderhoud en optimalisatie rondes. Zeker omdat je nog niks hebt getest bij je eindgebruikers. Daardoor zal de kans op feedback vanuit de gebruikers erg groot zijn.
Dit soort type apps zijn geschikt als je een iets duidelijkere business case hebt en een beter beeld hebt van je userbase. Wel zou ik altijd aanraden om uitvoerig te onderzoeken en een gedegen strategie te maken. Betrek hierin ook de uiteindelijke makers van de app. De initiële kosten gaan hierdoor dus al eerder naar de 50.000 toe. Ik denk dat een investering van 10.000 tot 30.000 vrij snel een ondoordachte investering zal zijn omdat je in deze range precies de onderzoeken en strategieën zult moeten overslaan.
Categorie 3: Tonnen
Wauw! Een app van een paar ton! Wat moet dat wel niet kunnen dan? Hiermee kun je uiteraard al het onderzoek doen dat nodig is, op grotere schaal. En kun je ook de complexere implementaties verzorgen waarbij je bijvoorbeeld gaat koppelen naar andere digitale toepassingen. Denk hierbij aan een koppeling met een CRM, een ERP, een boekhoudsysteem etc. Naast koppelingen kun je ook de wat geavanceerdere onderdelen implementeren. Denk bijvoorbeeld aan taken zoals foto’s maken en bewerken.
In deze price range zit overigens ook een heel ander proces, wat veel meer iteratief zal zijn. Je gaat namelijk niet alle features vooraf bouwen, maar begint met een minimale app (ook wel MVP genoemd) en brengt periodiek nieuwe features uit én optimaliseert bestaande features op basis van terugkerend onderzoek wat je doet.
Dit soort type apps zijn geschikt wanneer je een goed onderbouwde business case hebt. Je hebt ook echt een grote userbase nodig! Het heeft weinig nut om zulke uitgaven te doen wanneer er niet voldoende gebruikers zijn die dit gaan gebruiken.
Verder lezen: