Dus jij wilt een eigen podcast beginnen? Die overweging is heel logisch! Podcasts worden steeds populairder. In Nederland luisteren er al ruim 8 miljoen mensen wel eens naar een podcast. Platformen zoals Google, Spotify en Apple zetten hier ook steeds meer op in. Spotify heeft in de afgelopen 2 jaar al bijna 1 miljard geïnvesteerd in podcasts! Met name in het kopen van rechten van grote podcast shows. Apple lanceerde in april 2021 een nieuwe platform voor podcast makers. Hierin kun je ook abonnementen aanbieden aan je luisteraars. Spotify volgde niet veel langer met dezelfde feature. De podcast markt is volop in beweging. En het goede nieuws; Ja! Er is nog genoeg ruimte voor jouw podcast! 

Een aantal voordelen om een podcast te beginnen:

  • Steeds meer Nederlanders luisteren er actief naar
  • Het is makkelijker te consumeren dan video’s en blogs
  • Met een podcast sta je veel dichter bij je publiek dan met een blog. Je bouwt dus een meer intieme band op met je volgers. 
  • Het produceren van een podcast is best eenvoudig. Zeker vergeleken met video.
  • Als je al video’s maakt, kun je zeer eenvoudig hier een podcast variant van opzetten
  • Je kunt je eigen autoriteit versterken in een bepaald onderwerp

Level 1: Leren podcasten
Jouw eerste 25 afleveringen
Wanneer je net begint, is het belangrijk om je eerst te focussen op ontdekken en leren. Zeker het eerste jaar, zul je nog niet veel resultaat zien in groei van je luisteraars. Je eerste prioriteit is het proces onder de knie te krijgen. Neem vooral de tijd om te kijken wat voor jou werkt. Ga je 1 aflevering per week publiceren? Of juist per dag? Of past 1x per maand juist beter? Praat je alleen? Nodig je gasten uit? Hoe ga je jouw podcast bewerken en promoten? Om hier antwoord op te krijgen, moet je het eerst ervaren. Geef jezelf gewoon een  jaar de tijd om podcasting uit te proberen en te kijken wat je ervan vindt. 

Een goed doel in dit level zou kunnen zijn:
Ik wil dit jaar minimaal 25 afleveringen gepubliceerd hebben

Level 2:
Podcast marketing onder de knie krijgen
Begint vanaf je 25e aflevering
Na je eerste 25 afleveringen kun je gaan kijken naar groei. Evalueer eerst je bestaande afleveringen. Hoeveel luisteraars heb je opgebouwd? Wat ging er goed en wat moet er beter? Hoe ga je voor consistentie zorgen? Op welke manieren ga je jouw podcast promoten? Je komt in een stroomversnelling met je podcast en gaat dus echt werken aan naamsbekendheid en kwalitatief betere podcasts opnemen. 

Een goed doel in dit level zou kunnen zijn:
Ik wil 10x zoveel downloads behalen ten opzichte van vorig jaar

Level 3:
Een podcast merk & community
Begint vanaf je 100e aflevering
Heb je een flinke groei in downloads behaald, dan kun je gaan kijken om echt een podcast merk neer te zetten. Je beschouwd je podcast niet meer alleen als een podcast, maar als een losse organisatie! Dat klinkt een beetje gek hè? Toch is dit een waardevolle stap. Je hebt op dit punt namelijk behoorlijk wat luisteraars die komen opdagen voor jouw podcast. Zie het als fans! Ze zijn fan van jouw podcast! En hier kun je meer uit halen! Zet een goede podcast positionering neer, zorg voor een huisstijl en maak een website! Maak video afleveringen en laat  je podcast uitschrijven in blog vorm. Organiseer 1x of 2x per jaar jouw podcast meetup voor je luisteraars! Hiermee bouw je een nóg sterkere band op met je bestaande luisteraars. Maar belangrijker nog; je geeft nieuwe luisteraars meer reden om zich aan te sluiten bij jouw community (simpelweg door je podcast te volgen). Nu heb je iets neergezet wat zeer waardevol is voor level 4. 

Level 4:
Geld verdienen met je podcast
Begint vanaf je 100e aflevering
Je kunt op verschillende manieren geld verdienen vanuit je podcast. Een van de belangrijkste succesfactoren is simpelweg dat je een gerichte groep actieve luisteraars hebt. Dit hoeft niet eens altijd een grote groep, zolang het maar een gerichte groep is. Voorbeelden van een gerichte groep zijn:

  • Hondeneigenaren
  • Marketingmanagers in het MKB
  • Zwangere vrouwen
  • Ondernemers in een specifieke branche

Geld verdienen met je podcast

Wanneer je een gerichte en trouwe groep luisteraars hebt kun je gaan kijken naar inkomstenstromen. Een aantal manieren om inkomsten te genereren met je podcast zijn:

  • Sponsor overeenkomsten
  • Podcast advertenties verkopen
  • Een podcast abonnement (extra content voor betalende luisteraars)
  • Het verkopen van digitale producten (e-books, cursussen, etc)
  • Inkomsten door affiliate marketing

Meer weten over geld verdienen met je podcast? Luister naar deze podcast aflevering van Springcast.

Mijn belangrijkste advies bij het beginnen van een podcast

Om af te sluiten 3 tips die ik je wil meegeven.

Tip 1: Kijk vooral of je er plezier in kunt krijgen. Het kan behoorlijk lang duren voordat je echte resultaten ziet in de groei en succes van jouw podcast. En wanneer je het proces van het maken niet leuk vindt, zul je hier geen geduld voor hebben.

Tip 2: Start simpel en hou het behapbaar. Je hebt geen studio nodig, geen dure microfoons en ook geen professionele editor. Je eerste 25 afleveringen hoeven ook niet perfect te zijn. Dit zijn allemaal drempels die je juist zullen tegenhouden om te starten. Begin gewoon en kijk per 3 afleveringen wat je kunt verbeteren. Ik ben mijn podcast gestart met mijn telefoon en vanuit daar stapsgewijs uitgebouwd.

Tip 3: Wees niet bang om je podcast te promoten via jouw kanalen. Geen promotie betekent geen luisteraars. Promoot het via LinkedIn, Instagram, of waar je ook heel actief op bent. Mail het naar collega’s, leveranciers en klanten. Vermeld het op je website. Schaam je niet voor je eerste afleveringen. Hoe sneller je luisteraars krijgt, hoe groter de kans is dat je ook feedback zult ontvangen. En met die feedback, kun je jouw podcast gaan verbeteren.