Een podcast levert je niet direct meer klanten op. Het gaat je ook niet veel meer bekendheid geven op kort termijn. Maar wat levert het dan wél op? Ik licht hieronder de belangrijkste redenen uit.
Verbinding maken met je publiek: Je hebt al volgers op social media, je hebt al klanten en leveranciers. En als bedrijf heb je natuurlijk ook medewerkers. Deze mensen spreek je niet allemaal dagelijks. En wanneer je een groot bedrijf hebt, is het onmogelijk om een goede connectie te hebben met alle medewerkers. Een podcast is het ideale medium om toch die verbinding aan te gaan met jouw publiek. Het horen van jouw stem en jouw verhaal legt een veel betere connectie dan een mailtje, een social media post of een blog artikel.
Makkelijk te consumeren: Mensen luisteren podcasts in de auto, op de fiets, tijdens het hardlopen, tijdens het schoonmaken, tijdens het koken, etc. In tegenstelling tot social media, email, video of blogs is podcasting dus ook veel makkelijker te consumeren. Dit maakt het enorm laagdrempelig voor je publiek om je te volgen.
Podcasting is steeds populairder: Inmiddels luisteren al 8 miljoen mensen regelmatig naar een podcast. Grote platformen zoals Spotify investeren miljarden in podcasting services. Het wordt dus steeds populairder. En ja, er zijn ook steeds meer podcasts, maar er is zeker nog ruimte voor jouw podcast!
Een podcast maken is makkelijk: Natuurlijk moet je je hier even in verdiepen. Echter vergeleken met het maken van een video is een podcast maken vele malen eenvoudiger. In dit blog artikel leg ik uit hoe je jouw podcast kunt beginnen.
Heb je als professional of als bedrijf het idee een podcast te starten en wil je even kort sparren? Mail me je idee en vragen en ik denk met je mee.
Ik kan je helpen met
In hoofdlijnen komt het volgende kijken bij een podcast productie:
Een podcast kun je dus zeker zelf maken! Het vraagt vooral best wat tijd om alles te doen. Het belangrijkste is dat je er tijd voor kunt maken, wat investeert in goede microfoons en natuurlijk nadenkt over jouw podcast format. Heb je de tijd en juist niet de middelen, is het zelf doen de meest logische weg. Ga je het zelf doen? Wees dan realistisch in jouw podcast format en maak het jezelf niet te moeilijk.
Heb je zelf gewoon niet de tijd of de kennis om een podcast goed op te zetten? Huur dan zeker iemand in! Je kunt natuurlijk ook voor een deel van je podcast iemand inhuren. Huur bijvoorbeeld een audio specialist in voor je opnames en edit werkzaamheden. Hiermee doe jij zelf de podcast management, maar hoef je je niet meer druk te maken over het geluid en het monteren van een aflevering.
Creatief ondernemer
Alles wat je moet weten over het maken van jouw eigen podcast