In de afgelopen jaren veranderde er veel in het retail landschap. We zagen steeds meer grote bedrijven ingehaald worden of failliet gaan. Denk aan Kijkshop, V&D, DA Drogisterij, Halfords en Free Record Shop. Andere retailers weten een enorme groei te maken. Denk aan Coolblue, Rituals, Thuisbezorgd (TakeAway) en Bol.com. Hoe kan het dat er zoveel giganten zijn omgevallen, terwijl anderen juist niet te stoppen zijn? In dit artikel geef ik je mijn visie op hoe deze business aan het veranderen is.

Mijn achtergrond

Voor de lezers die mij niet kennen, een korte introductie. Ik ben geen retail guru, ik heb ook geen sporen verdiend in een succesvolle retail of e-commerce business. Wat weet ik dan van dit onderwerp af? Ik ben mede-oprichter van Elephant (een digitaal bureau met focus op service design, digital branding en e-commerce). Binnen Elephant ben ik sinds 2009 bezig als strateeg en projectmanager voor merken zoals o.a. Vanmoof.com, Goosecraft.com, Ibana.nl en bto.eu. Dit zijn allemaal succesvolle e-commerce formules, waar ik veel heb gezien en veel heb kunnen leren. In de afgelopen 10 jaar heb ik dus wel het één en ander meegekregen op dit gebied. In dit artikel geef ik je mijn visie over wat retail succesvol kan maken. Dit is geen heilige graal, maar ik hoop dat het je wel een fris perspectief kan geven.

De 3 pijlers van de retail succesformule