Dus jij wilt een eigen podcast maken? Die overweging is heel logisch! Podcasts worden steeds populairder. In Nederland luisteren er al ruim 8 miljoen mensen wel eens naar een podcast. Platformen zoals Google, Spotify en Apple zetten hier ook steeds meer op in. Spotify heeft in de afgelopen 2 jaar al bijna 1 miljard geïnvesteerd in podcasts! Met name in het kopen van rechten van grote podcast shows. Apple lanceerde in april 2021 een nieuwe platform voor podcast makers. Hierin kun je ook abonnementen aanbieden aan je luisteraars. Spotify volgde niet veel langer met dezelfde feature. De podcast markt is volop in beweging. En het goede nieuws; Ja! Er is nog genoeg ruimte voor jouw podcast! 

In 2020 besloot ik zelf een zakelijke podcast op te zetten, zonder enige ervaring en kennis. In de Digitaal Bijpraten Podcast ga ik in gesprek met verschillende experts op digitaal gebied. Voor het opzetten van mijn podcast heb ik flink onderzoek moeten doen en heb ik veel afgekeken bij anderen. Inmiddels zijn we zo een 30 afleveringen verder en kan ik zeggen dat ik dus enige ervaring heb met het produceren van een eigen podcast. 

In deze blog neem ik je mee in hoe je een eigen podcast kunt maken. Van idee, tot uitwerking, productie, promotie en groei. 

NOTE: Dit artikel wordt momenteel nog uitgebreid. Op dit moment gaat het artikel vooral in hoe je van idee tot uitwerking kunt komen. De onderdelen van productie, promotie en groei zullen later worden toegevoegd. 

Meld je aan voor de nieuwsbrief om hier updates over te ontvangen. 

Een aantal voordelen om een podcast te starten:

  • Steeds meer Nederlanders luisteren actief naar podcasts
  • Podcasts zijn ook makkelijker te consumeren dan video’s en blogs
  • Met een podcast sta je veel dichter bij je publiek dan met een blog. Je bouwt dus een meer intieme band op met je volgers. 
  • Het produceren van een podcast is best eenvoudig. Zeker vergeleken met video.
  • Als je al video’s maakt, kun je zeer eenvoudig hier een podcast variant van opzetten
  • Afhankelijk van je doel, kan jouw podcast je helpen je autoriteit te vergroten, je netwerk uit te breiden of zelfs een inkomstenstroom te genereren!

En dan nu de vraag; Een podcast maken, hoe doe je dat dan? Ik neem je mee in de stappen zoals ik ze genomen heb. 

Podcast strategie

Een goede strategie is key om je podcast tot een succes te maken. Hierin sta je vooral stil wat je met je podcast wilt bereiken, voor wie je de podcast maakt en wat voor stijl jouw podcast heeft. Probeer dit overigens niet te overdenken. Door hierover na te denken kan alles weer overweldigend overkomen. Zorg dat je een globaal idee hebt van deze dingen en probeer erna wel zo snel mogelijk te starten. Door het te doen zul je er weer inzien wat je moet aanpassen. 

Doelen stellen: weet waar je staat en waar je naartoe wilt

Je podcast strategie begint bij jezelf. Wat wil jij eigenlijk? Door voor jezelf scherp te formuleren wat je wilt bereiken, kun je ook betere richting geven aan wat voor soort podcast je moet opzetten. Ditzelfde geldt natuurlijk voor een zakelijke podcast. 

Er zijn gradaties van doelen die je kunt stellen. Van laag naar hoog kun je de volgende doelen voor jezelf stellen:

Level 1: Ik ben beginner en Ik wil leren podcasten → Ja, dit mag ook een doel zijn ;). Dit was ook het doel van mijn podcast. Ik wil leren hoe het werkt en wat het eventueel kan opleveren. Ik wil duiken in de wereld van podcasting. Wanneer dit je voornaamste doel wordt, valt er een druk om te presteren weg en verlaag je voor jezelf de drempel om te beginnen. Je hoeft namelijk niet direct resultaten te behalen. Met dit doel, mag jouw podcast dus matig klinken, onregelmatig uitkomen en weinig luisteraars hebben. Het gaat hier om het leren van het productieproces van een podcast. Wanneer je jouw podcast hier start, kun je erna (bijvoorbeeld na een jaar) focussen op het verbeteren en een ander doel formuleren. 

Ik heb mijn podcast gestart met een collega, waarin we wekelijks een aflevering opnamen. Op een gegeven moment hadden we dit het opnemen en bewerken onder de knie. Op dit moment is mijn doel nog steeds om te leren van het podcast proces, maar focus ik me veel meer op de organisatie en marketing ervan. Wanneer ik ook dit onder de knie heb, ga ik pas andere doelen voor de podcast formuleren.

Level 2: Ik wil mijn netwerk van professionals in mijn branche uitbreiden → Een podcast is een geweldig middel om in contact te komen met allerlei experts uit jouw werkgebied. Je kunt ze benaderen voor een gesprek of interview in jouw podcast en zo een band met ze opbouwen. Tegelijkertijd bouw je een band op met je luisteraars en je volgers. Maak dit doel wel concreet voor jezelf. Bijvoorbeeld door vast te stellen met hoeveel connecties op LinkedIn je wilt groeien en wat voor type connecties dit moeten zijn. 

Level 3: Ik wil mijn autoriteit vergroten binnen mijn doelgroep → Hier wordt het al wat lastiger. Want op dit punt moet je podcast perfect in orde zijn. Geluidskwaliteit, vaste frequentie (minimaal wekelijks), consistente promotie met goede visuals via meerdere kanalen, interviews met invloedrijke gasten, maar vooral goede inhoud. En hier komt goede planning, voorbereiding en coördinatie bij kijken. Hiervoor heb je een team nodig, en tijd. Begin dus absoluut niet met dit doel, maar werk hier rustig naartoe. 

Level 4: Ik wil geld verdienen met mijn podcast → Ja je kunt geld verdienen met jouw podcast. Heel veel geld zelfs. Echter moet level 1 tot 3 hierbij volledig op orde zijn. Om écht geld te verdienen met je podcast, moet je dus een hoop op orde hebben. Zorg eerst dat je dat voor elkaar hebt. Je kunt op meerdere manieren geld verdienen met je podcast, maar in alle gevallen heb je goede volumes (luisteraars & episode downloads) nodig. Zie het als kijkcijfers. Adverteerders zijn meer bereid te betalen voor reclameblokken bij de Champions League finale en minder voor de reclameblokken overdag. Hoe groter én gerichter jouw publiek is, hoe interessanter je bent voor adverteerders. Naast advertenties, kun je sinds kort ook subscriptions aanbieden via Apple Podcasts en via Spotify. Luisteraars kunnen zich dan abonneren voor een bedrag per maand. Andere verdienmodellen zijn natuurlijk het genereren van leads voor je business. Dit levert niet direct geld op, maar is natuurlijk wel een commercieel doel. Let op dat je niet te vroeg begint na te denken over winstgevendheid  van je podcast. Dit gaat vaak ten koste van je groei. En groei heb je nodig om er het maximale uit te halen. 

Jouw podcast propositie

Een beetje gek, maar ik raad je aan niet bij je doelgroep te beginnen, maar juist bij jezelf. Als host van de podcast moet jij een bepaalde waarde gaan leveren. Dit geldt ook voor zakelijke podcasts. Een podcast is persoonlijk, net als veel TV programma’s. De meeste TV programma’s zijn toch niet meer zo interessant wanneer je de host verwijderd. 

En dan de hamvraag; Waarom gaan mensen naar jouw podcast luisteren? Wat heb jij als host te bieden? Kennis? Inspiratie? Amusement? Een combinatie van deze zaken? Kies in ieder geval iets wat dichtbij jezelf staat. Dit zal jouw podcast gegarandeerd beter maken. Heb je helemaal niks met marketing, ga dan geen podcast over marketing maken! Kijk eerst wat jij wilt vertellen en koppel hier de juiste doelgroepen aan. 

Hoe je dit kunt doen is door op te schrijven wat jij bent en voor wie jouw podcast welke waarde moet toevoegen. Bijvoorbeeld;

  • Ik ben marketingmanager en ik wil andere marketingmanagers inspireren door toffe marketingcases en -verhalen te delen
  • Ik ben designer en ik wil andere designers up-to-date houden over de nieuwste trends & tools in de designwereld
  • Ik ben budgetcoach en ik wil jongeren tussen 15 en 20 jaar informeren over geld en investeren
  • Ik ben psycholoog en ik wil inhoudelijke verhalen en casussen delen met zorgprofessionals in de mentale zorg
  • Ik ben gamer en ik wil andere gamers inzichten bieden over de nieuwste games en console ontwikkelingen

Door deze formuleringen krijg je scherp wie je bent, voor wie jouw podcast is en wat je ermee wilt bereiken. Op basis hiervan raad ik je aan met deze doelgroep in gesprek te gaan om erachter te komen wat ze boeit. Zie hiervoor het volgende punt. 

Topics & thema’s: jouw eerste 25 afleveringen

Waarschijnlijk de grootste fout die ik zelf maakte; Niet goed genoeg nadenken over mijn eerste 25 afleveringen. Ga niet direct de executie in, maar kijk eerst waar je allemaal over kunt gaan praten. Hiervoor kun je het beste in gesprek gaan met jouw doelgroep. Plan met een aantal mensen uit je netwerk een korte interview en vraag ze wat zij binnen het thema van jouw podcast willen weten. 

Gaat jouw podcast over marketing en richt jij je op marketingmanagers? Ga het gesprek met marketingmanagers aan. Vraag ze wat hun uitdagingen zijn, wat voor boeken ze lezen, hoe ze zich ontwikkelen in hun vakgebied, wie ze volgen, naar welke events ze gaan, etc. Vanuit deze informatie kun je namelijk een enorme waslijst creëren aan podcast onderwerpen. Doe dat zonder ze verder al te diep uit te werken. Maak een lijst van minimaal 25 onderwerpen waar je een aflevering over zou kunnen maken. 

Jouw podcast naam & format

Je hebt nu een goede basis, namelijk;

  • een doel
  • een propositie
  • een doelgroep
  • een lijst van 25 afleveringen

Nu alleen nog een naam en een format! Een naam is pakkend en geeft kort aan waar de podcast over gaat. Met een format bepaal je vooral de frequentie en lengte van je afleveringen. Jouw podcast is een show. En net als bij iedere andere show, verwacht jouw publiek nieuwe afleveringen op vaste momenten. Dagelijks, wekelijks, 2-wekelijks of iedere maand. Om succes te boeken raad ik je aan om minimaal 1x per week aan te houden. Uit ervaring weet ik dat je anders het momentum bij je volgers verliest. Je podcast zal dan niet meer groeien. 

Hieronder een aantal voorbeelden van podcasts met een cover, naam en format om je een idee te geven:

Podcast maken

Marketing School Podcast

Dagelijkse podcast over marketing trends, tips & tricks

 

 

 

Podcast makenGary Vee Audio Experience

Dagelijkse podcast van Gary Vaynerchuck over business, marketing en mindset

 

 

 

Podcast makenFutur Podcast

Wekelijkse podcast over design en business van the Futur (een online leerplatform voor creatieven)

 

 

 

Podcast makenLeveling Up podcast

Dagelijkse podcast over ondernemerschap en marketing

 

 

 

podcast makenSmart Passive Income Podcast

2-wekelijkse podcast over online ondernemen

 

 

 

Verzin een pakkende naam en ga aan de slag met een artwork voor je podcast cover. Zorg voor een toffe foto en een podcast logo die je erin kunt verwerken. Je kunt hier tools als Canva voor gebruiken en bij beschikbaar budget een designer inhuren. 

PRO TIP:

Hoe vaker je nieuwe afleveringen hebt, des te sneller jouw podcast zal groeien. Dit heeft o.a. te maken met de algoritmes van bijvoorbeeld Spotify en Apple Podcasts. De meest recente podcast afleveringen komen bij gebruikers altijd bovenaan het lijstje te staan. Wanneer je écht wilt gaan werken aan het laten groeien van je podcast, is het frequenter uitbrengen van je afleveringen dus een goede tactiek.

Conclusie

Een podcast maken is zeker de moeite waard. Zorg dat je goed begrijpt waar je aan begint en stel je verwachtingen goed bij. Ontwikkel een hands-on strategie waar je makkelijk mee kunt starten. Doe vooraf onderzoek naar je luisteraars en wat ze zouden willen horen. Ontdek waar jouw kracht ligt en koppel dit aan aantrekkelijke onderwerpen voor jouw luisteraars. Bedenk minstens 25 onderwerpen zodat je een lange tijd vooruit kunt wanneer je gaat starten aan je productie. 

Dit artikel zal ik binnenkort uitbreiden met een verdiepingsslag op de podcast productie, podcast promotie en podcast groei.